fredag, maj 20, 2011

Minialbum/pralebog - DT Panduro Hobbys scrapbooking

Denne gang har vi minilbums på programmet hos Panduro Hobbys Scrapbooking blog og jeg har lavet en lille pralebog til min svigerinde, som er blevet mormor for første gang. Jeg har lavet et lille "ringbind" af stift karton (æskekarton) og binders rings. Siderne i albummet og papirspynten er fra et sæt til at lave små kort med "Block cards & cut-outs sweet". For og bagside er pyntet med matchende designark. Du kan se på Panduros blog hvilke materialer jeg har brugt.


Jeg har bundet en hel masse bånd i ringene som ekstra pynt og for at siderne indeni skal sidde lidt mere fast.


Albummet set fra siden.











Tutorial

Indmaden i ringbindet er noget stift pap (æskekarton eller lignende) Her er det lavet i en størrelse, som passer til de små kort, jeg har brugt som sider i albummet. 2 stk. 9x12 cm og 1 stk 3,5x 12 cm til ryggen.

Indmaden dækkes af mønsterpapir eller Basic karton, som jeg har brugt her. Stykket måler 24x14 cm. og pappet limes på med Panokit lim, som fordeles jævnt  (ikke for meget lim, så krøller papiret, men heller ikke for lidt, det skal sidde fast!). Husk at lave et lille mellemrum mellem de tre stykker, ellers kan du ikke lukke albummet.

Hjørnene klippes af som vist...eller det vil sige ikke helt som vist! For til trods for, at jeg har lavet denne indbinding flere gange, lykkedes det mig alligevel at klippe for langt ind. Hvis du klippe lidt længere ude, end jeg har gjort her (ca.3-5 mm fra det grå pap), kan du skjule det grå pap helt (se længere nede).
Jeg bruger en bonefolder til at glatte det hvide karton helt omkring pappet og limer det fast (og her kan du se, at hvis jeg havde klippet hjørnene lidt længere ude, ville det have nået helt sammen!!) :)

På indersiden limer jeg et nyt stykke som måler ca. 21,8x11,8

Lav huller med et eyelet tool eller en kraftig tang til ringene. Lav evt. en skabelon i samme str. som ryggen, som du kan prøve ringene i, før du laver hul i dit omslag.

Sådan ser det ud på ydersiden, når ringene er sat i.

Jeg har sat eyelets i de små kort, som jeg bruger til sider i albummet.

Jeg skylder lige at sige, at ringbindet ikke er min egen opfindelse, men jeg ved ikke hvor ideen oprindeligt stammer fra, så det er svært at give credit for den det rigtige sted! :)

Jeg håber, at rigtig mange af jer har lyst til at deltage i vores konkurrence på Panduro Hobbys scrapbooking blog hvor der hver anden uge er et lækkert gavekort på 200 kr. på højkant.

Rigtig god weekend til alle som kommer her forbi!

12 kommentarer:

Karina Beck sagde ...

Lækkert album og flot kreativt lavet.

dorit sagde ...

Hvor fint og lyserødt et pige/pralealbum !! Mange små lækre detaljer. Det er rigtig super at lave albummet på denne måde med ringene igennem et kraftigt materiale, jeg synes nemlig de bliver for "slaskede" uden.

nedergaard ( Lissy ) sagde ...

Det er såå smukt... skønne farver, lækre detaljer. God ide med eyelets. Tak for tutorial..

Ha en dejlig miniferie

morkaren sagde ...

Skønt pralealbum du har lavet, mormor må da blive glad, og du har lavet plads til at hun selv kan skrive lidt om den lille prinsesse (som ser rigtig lækker ud) og så er det jo de eneste farver der dur ind til barnet er 5-6 år, mine børnebørne sagde til deres mor da hun kom med en blå bluse: du ved godt mor, jeg går kun i lyserødt. v.h.morkaren.

Charlie sagde ...

NÆH hvor fint lavet - og tak fordi du også viser at selv du kan lave en UPS - som du dog har reddet fint. Sød lille prinsesse - og lækre sider lige til at flashe til alle der gider se dem - kender jo de mormødre og deres børnebørn!!!

Riet sagde ...

So wonderful Charlotte.

Hugs Riet.xx

Jean sagde ...

Hvor er det lækkert.. Tak for inspirationen og how-to-do.. Det skal klart prøves en dag !!

Dit album er bare vildt cute altså..
Er helt forelsket i det!!

Unknown sagde ...

Super lækker minialbum. Meget smart måde at lave det på.

wildau sagde ...

Så lækkert et minialbum...tak for tut'en, den er hermed gemt og skal bestemt afprøves :-)

Majer sagde ...

Sikke et fint album og dejligt at se noget "rigtig" scrap til Panduros blog :-)

Anonym sagde ...

Hold op hvor er det et fint album! :)..og 1000 tak for how2'en - den bliver jeg vist nødt til at kaste mig over til et af de næste mini'er :)
Hilsner fra Thanni - som ikke kan få lov til at kommentere som sig selv :D

Lytzen sagde ...

Hold da op, det er lækkert og gennemført!

Og så fik jeg lige inspirationen jeg har manglet til nevøens babybog, som jeg er håbløst bagud med :D

Hav en skøn lørdag